repulsiv

Musikblogg

TIPS - EARTH KIDS

Kategori: Tips


Det finns två musik-kategorier som jag alltid faller direkt för. Den ena är punk och den andra är electromusik. Earth kids tillhör det sistnämnda.
 
I april det här året skulle jag boka en spelning i Helsingborg och behövde hitta några band. Jag visste inte riktigt hur jag skulle gå tillväga för jag kände inga där men så tänkte jag att det kanske skulle gå att leta runt bland olika musiktävlingssidor så jag kollade upp diverse och klickade på alla band med coola namn och lyssnade men hittade inget som lät bra eller verkade intressant men så dök Earth kids upp, jag kollade upp youtubeklipp från deras första spelning och direkt berördes jag av både deras musik och deras scenshow. Peruker i starka färger, glittrigt smink och sävande rörelser som passar perfekt till den varma ljudbilden av syntar, trummaskiner och välrepade sångstämmor.

Med väldigt enkla medel får Earth kids allt att låta mäktigt. Om en refräng ska låta lite mer än versen så istället för att lägga mattor av ambientsyntar ändrar de sångmelodin lite eller kanske bara lägger en simpel percussiongrej och det funkar lika bra om inte bättre och det är någonting fler grupper där ute i världen borde tänka på. Framåt slutet av låten  "Made of gold" går Louice och Wilma bort från mikrofonerna och ställer sig vid varsin golvpuka och börjar slå en snygg rytm till den förinspelade musiken och det lyfter något så enormt och de lyckas dessutom behålla lyftet även när de slutar spela och går tillbaka och sjunger sista refrängen. Dels låter det ju bra men det är också riktigt coolt att göra en sån grej på scen, de vågar göra lite show av det istället för att tro att musiken kan stå för sig själv, ännu en grej fler band bör tänka på. Håkan Hellström fyller inte Ullevi för att tiotusentals personer vill betala flera hundra spänn för lyssna på schysst musik utan för att de vill underhållas av en, på scen, rent galen och hetsig person som älskar det han gör. Earth kids har fattat att det är så man fyller stolarna.

Till skillnad från många andra electronicagrupper är Earth kids faktiskt bra live, de vet att det är genom att spela live som man når ut till folk och berör så nu till hösten står en flytt till Berlin på schemat vilket kan vara ett smart drag eftersom elektronisk musik alltid trivts bra i Tyskland och det finns många klubbar som inriktar sig just på den typen av musik så det lär inte vara något jätteproblem för dem att boka spelningar.
Jag önskar Earth kids all lycka till och hoppas att de kommer tillbaka till Sverige någon gång för att göra fler gig här.

Namn: Earth kids
Hemort: Helsingborg
Medlemmar: Louice Lindberg, Wilma Andersson
Bokning: [email protected]
Aktuellt: Spelar på UNG042 i slutet av augusti.
Soundcloud: Soundcloud
Andra länkar: Facebook, Hemsida, Youtube
 
Kommande spelningar
29/8: UNG042, Helsingborg
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: