repulsiv

Musikblogg

TIPS - KERSTIN LJUNGSTRÖM

Kategori: Allmänt

Foto: Johanna Pettersson
 
Det finns väldigt många extremt bra musiker och låtskrivare men väldigt få man kan kalla genier. Kerstin Ljungström är en av de få.
Hennes raka texter, som oftast verkar handla om olycklig kärlek och brutna relationer, går rakt in i hjärtat, inte bara för att låtarna är lätta att relatera till utan även pga. hennes smått spruckna sångröst som tillför en extra dimension till hela känslan och gör det mer genuint. Hon har gråten i halsen, på ett smakfullt sätt.

Vi såg på varann med tårar i ögonen
Nu är det slut fast vi älskar varandra

Det är försent för att börja om
Klockan fem och jag vill hem till dig
Jag vill hem till dig
- Till dig
 
Det där är egentligen sjukt banalt men med hennes röst, melodin, ackordföljden och tron på att det faktiskt är självbiografiskt så blir man inget annat än gråtfärdig och man avundas hennes förmåga att kunna skriva så ärligt.

De få inspelningar som cirkulerar på internet är inspelade med pianokomp men jag tycker hon fungerar bäst när hon spelar live med sin akustiska gitarr och kanske bara har med en person som kanske spelar bas, ungefär som i våras när jag var uppe i Stockholm och såg henne på Kafé 44, då blir det ännu mer naket och känslosamt och sången får ännu mer fokus. Upplevelsen förstärktes naturligtvis av att stället var fullpackat.
 
Kerstin är även 50% av duon STALLET där även Björn Holmgren ingår. De har absolut sina kvaliteter och ni bör kolla upp deras singel som släpptes tidigare i höstas men Kerstin är bäst som soloakt enligt mig. När hon får spela sina egna, svenska låtar och ta all extremt välförtjänta plats i rampljuset medan vi andra står på golvet framför scenen, tårögda och stilla sjunga med

Jag såg på dig
Våra ögon möttes
Du kysste någon annan
Jag som trodde det skulle bli vi igen
- Varje hjärtslag

FAKTA
Namn: Kerstin Ljungström
Hemort: Stockholm
Aktuellt: Släppte singeln "Let her fall" med STALLET i oktober.
Spotify: Stallet
Länkar: www.soundcloud.com/kerstinljungstrom
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: