repulsiv

Musikblogg

TIPS - DOKUMENT #3

Kategori: Tips

 
 
Min kärlek till D#3 kommer nog aldrig upphöra. Gång på gång, låt efter låt, konsert efter konsert växer deras briljans.
Dokument #3 började som ett standard punkband med låtar som "Kostym & slips" och den obligatoriska covern på Ebba Gröns version av "Staten & kapitalet". Numera är de nästan ett *progband fast med punknerv och låtar som "Men ingen hör smällen" och "Passiv". Postpunk kan det kallas.
 
Jag vill framförallt tipsa om en låt. Tårarna rinner varje gång jag lyssnar på "Prärien" från deras senaste 2-spårssingel "Temra". En episk låt som man aldrig vill ska stanna och en fantastisk konsertavslutare. Den galloperar fram i 4+ minuter, som över prärien, och mynnar ut i desperat, skrikande sång och storslagen "aaah-kör". Gåshuden är ett faktum. Jag vill inte avslöja något mer så det är bara för er att själva lyssna.
 
Nu tvivlar ni säkert på mig, ni undrar varför Dokument #3 inte är större än vad de är om deras musik nu är så jävla bra som jag skriver. Varför har ni inte hört talas om detta under förrut? Jag förstår ert tvivel men jag har svar. Delvis kan det bero på att det här inte är kommersiell popmusik, alla som hört dem en gång har kanske inte förstått dem och därför inte spridit ordet vidare till andra. Det finns oftast olika delar i låtarna och inte alltid så självklara melodier, därför är det svårt att ta det till sig vid första lyssningen men andra gången så har något andligt rört vid en och man börjar tro på Gud, eller ja...Dokument #3 i alla fall. Sedan är det också så att de inte spelar live så ofta av någon anledning och har därav inte nått ut till folk eftersom deras namn inte synts på affischer, facebookevent etc. etc. även om det har ändrats lite det senaste halvåret. Men den här bloggen är också till för att hjälpa band nå ut så jag har dragit mitt strå till stacken, nu är det er tur. Vad säger ni om att sprida både bloggen och D#3:s låtar, har vi en deal?
 
Hur som helst så lovar jag er att om ni bara klickar er vidare på diverse länkar här nere och lyssnar igenom deras material 2-3 gånger eller för den sakens skull går och ser och lyssnar på dem livs levande så kommer ni känna samma starka kärlek som jag.
 
Namn: Dokument #3
Hemort: Lund
Medlemmar: Elin Göransson, Karin Grönkvist, Tyra Örnberg, Simon Jönsson
Bokning: [email protected]
Aktuellt: Släppte singeln "Temra" i våras och spelar på ett par festivaler under sommaren.
Spotify: Dokument #3 – Temra
Andra länkar: Facebook, Soundcloud
 
Kommande spelningar
27/6 - Mejeriets sommarfest, Lund (dj:ar)
3/7 - Säljerydsfestivalen, Ingelstad
2/8 - Äspöfestivalen, Äspö
 
*Prog som i Pink Floyd, Genesis, Procul Harrum, Jethro Tull, inte progg som i Nationalteatern, Nynningen, Hoola Bandoola Band
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: